Próg rentowności - co to jest i po co się go wyznacza?

Każdy przedsiębiorca przed założeniem firmy powinien sporządzić pewną jej wizualizację oraz wszystko dokładnie rozplanować. Cała rozpiska jest z reguły obszerna, a dotyczy ona kosztów stałych, uzyskania, produkcji czy chociażby oferowanych usług. Ważnym czynnikiem w tym wszystkim jest tzw. próg rentowności.  

Niektórzy bez wahania postanawiają zbagatelizować wyznaczenie takiego współczynnika twierdząc, że jest to zupełnie niepotrzebne i nijak nie wpłynie na działalność. Takie osoby są z błędzie. Nieposiadanie wiedzy w temacie progu rentowności może niekiedy przynieść złe skutki i doprowadzić do upadku przedsiębiorstwa. 

Czym jest próg rentowności? 

Określenie zwane progiem rentowności występuje wtedy, kiedy koszty produkcji pokrywają się z przychodami. Prościej mówiąc oznacza to, że firma nie przynosi ani zysków, ani strat. W celu obliczenia takiego progu, konieczne jest uwzględnienie całego przychodu, który uzyskaliśmy w określonym czasie, a następnie podzielenie go przez wszystkie koszty produkcji oferowanego przez nas asortymentu.  

Z prostego rachunku matematycznego wynika, że jeśli koszty uzyskania są większe od sumy, którą zarobiliśmy, to nasza działalność przynosi aktualnie straty i jest na minusie. W przeciwnym wypadku możemy uznać, że zarabiamy na naszym biznesie. 

Próg rentowności - co to jest i po co się go wyznacza?  

Metody wpłynięcia na próg rentowności 

Popularnym sposobem na wyjście z progu rentowności jest zwiększenie ceny oferowanego produktu. Ma to jednak sporą wadę, ponieważ klient widząc, że produkt jest droższy - odpuści sobie jego kupno. Na dłuższą metę można więc stracić sporą liczbę kupujących. 

Rozsądnym rozwiązaniem stosowanym na krótką metę jest sprzedaż produktu po obniżonej o koszty produkcji cenie. Taki zabieg chwilowo wpłynie na wysokość naszego przychodu, jednak po czasie znów będziemy mogli ujrzeć pojawiające się straty.  

Najlepszą metodą jest ograniczenie kosztów produkcji. Ważne natomiast, by taki zabieg wykonać z głową i nie sprawić by produkty straciły na jakości. Jest to sposób, który przyniesie trwałe, a nie tylko chwilowe rezultaty.