Na czym polega rebranding i kiedy warto się na niego zdecydować?
Rebranding to swoiste przeciwieństwo brandingu, czyli procesu budowania i umacniania pozycji marki na rynku. Pod pojęciem tym kryje się zespół działań prowadzonych w celu odświeżenia marki oraz zmiany jej dotychczasowego wizerunku. Zmianom tym mogą podlegać takie elementy, jak nazwa, logo, strategia marketingowa, sposób komunikacji z klientami, wartości i wiele innych. Rebranding może obejmować wszystkie te elementy lub tylko wybrane z nich, a jego głównym celem jest wyróżnienie marki na tle konkurencji oraz nadanie jej nowych, wartościowych z punktu widzenia konsumenta cech.
Czym jest i na czym właściwie polega rebranding?
Rebranding jest bardzo skomplikowanym i czasochłonnym procesem, który wymaga starannego przygotowania, dokładnego planowania działań i przeprowadzenia. Nie są to także działania tanie, dlatego ich realizację warto powierzyć starannie wybranej i doświadczonej agencji brandingowej, która zadba o każdy aspekt tego przedsięwzięcia. Prawidłowo przeprowadzony rebranding pozwala na skuteczne odświeżenie wizerunku marki oraz nadanie jej nowych, pożądanych cech, dzięki której będzie ona mogła zyskać przewagę konkurencyjną, wyróżnić się na tle innych podmiotów działających w branży oraz zostać pozytywnie odebrana przez klientów.
Rebranding jest procesem, który obejmuje wszelkie zmiany związane z dotychczas istniejącym wizerunkiem przedsiębiorstwa. W jego zakres mogą wchodzić takie elementy, jak nazwa firmy, jej logo, opakowania produktów, poszczególne usługi, materiały reklamowe, strategia prowadzonych działań marketingowych, sposoby komunikacji i obsługi klientów oraz wiele innych. Głównym powodem, dla którego firmy decydują się na rebranding jest chęć zmiany postrzegania marki przez klientów, nadanie firmie bardziej nowoczesnego, dostosowanego do aktualnych realiów wizerunku oraz lepsze dostosowanie działalności firmy do potrzeb współczesnych odbiorców. Rebranding polega więc na nadaniu nowego wizerunku i ładunku emocjonalnego już istniejącej marce.
Kiedy warto zdecydować się na rebranding i komu go powierzyć?
Decyzja o przeprowadzeniu rebrandingu powinna być starannie przemyślana oraz skonsultowana ze specjalistami. Najlepiej zwrócić się w tym celu do sprawdzonej i doświadczonych w tym zakresie agencji brandingowej, która oceni dotychczasowe działania firmy oraz stwierdzi, czy rebranding w jej przypadku przyniesie oczekiwane rezultaty. Współpraca z profesjonalną agencją pozwoli także uniknąć popełnienia błędów, które mogą firmę sporo kosztować oraz negatywnie odbić się na jej wizerunku i sposobie postrzegania przez klientów.
Firmy decydują się na przeprowadzenie rebrandingu z różnych powodów. Do najistotniejszych z nich należy dążenie do dotarcia do nowych grup docelowych, chęć nadania firmie lub marce nowego, bardziej nowoczesnego wizerunku, wprowadzenie na rynek nowych usług lub produktów, a także dążenie do nawiązania współpracy z innymi podmiotami, w tym firmami zza granicy. Istotnym powodem, dla którego firmy decydują się na rebranding jest także widoczny spadek zainteresowania ich usługami, który wynikać może z pojawienia się na rynku konkurencji lepiej odpowiadającej na potrzeby klientów.