Facebook Ads i reklama na Facebooku — uruchom swoją pierwszą reklamę w 25 minut!

Facebook Ads i reklama na Facebooku to niezwykle korzystne rozwiązanie pod wieloma względami. Elastyczność, łatwość uruchomienia, atrakcyjne ceny czy możliwość targetowania reklamy sprawiają, że wiele osób chce rozpocząć korzystanie z FB Ads i właśnie w taki sposób promować swoją markę, projekt, firmę czy produkt. Bardzo często jednak przed pierwszym uruchomieniem kampanii reklamowej na Facebooku towarzyszą nam obawy, niepewność czy niezrozumienie pewnych kwestii. W tym tekście przedstawiamy cały proces uruchamiania reklamy na Facebooku oraz podpowiadamy jak uruchomić swoją pierwszą kampanię 25 minut!

Czym jest Facebook Ads?

Facebook Ads jest systemem reklamowym portalu społecznego Facebook. Daje on możliwość wyemitowania własnej reklamy na tymże portalu. Skorzystać z FB Ads mogą zarówno osoby prywatne, jak i firmy. System reklamowy jest przyjazny w obsłudze i pozwala na uruchomienie swojej pierwszej reklamy osobom, które nie znają się na marketingu oraz nigdy nie korzystały z niego. System ten ma postać kreatora reklam oraz centrum zarządzania nimi. Po stworzeniu reklamy trafia ona do akceptacji i pojawia się w serwisie. Jest to niezwykle elastyczny system reklamowy, który pozwala na wybranie wielu opcji oraz bardzo dużej ilości ustawień. Posiada również wiele uproszczeń w postaci wyboru automatycznej opcji czy poradniki i samouczki. Kreator reklam podzielony jest na trzy główne sekcje, które kolejno wypełniamy danymi, a każda z tych sekcji to cel reklamy, ustawienia promocji oraz tworzenie materiału promocyjnego. Kreator uruchomić można w prawym górnym menu na Facebooku, klikając na przycisk “Zarządzanie reklamą” lub klikać na górnym menu “Utwórz” i “Reklama”. Opcją alternatywną jest kliknięcie na przycisk “Promuj post” pod gotowym postem na Facebooku, ale opcja ta ma sporo ograniczeń i nie daje tak wiele możliwości np. wyboru płatności za kliknięcie w link. Promocje warto zatem skonfigurować w kreatorze “od zera”.

Krok I — Wybór celu reklamy (Cel)

W pierwszej z trzech części kreatora reklamy Facebook Ads wybieramy cel naszej promocji. Do dyspozycji otrzymujemy kilkanaście celów które podzielone są na trzy główne grupy — Świadomość, Działania i Konwersja. Przykładowe cele to zwiększenie zasięgu marki, zwiększanie rozpoznawalności, ruch, wiadomości czy konwersje. Wyboru celu należy dokonać rzetelnie oraz zgodnie z naszymi założeniami. Wybór konkretnego celu sprawia, że w następnych krokach możemy otrzymać nieco inne opcje do wyboru. Przykładem może być miejsce lub jego brak na link, lub więcej opcji dopasowania materiałów video. Drugim powodem, dla którego należy wybierać cel świadomie jest, promowanie reklam przez Facebooka w odpowiedni sposób. Jeśli wybierzemy kontynenty cel, serwis będzie starał się wyświetlać reklamy odpowiednim osobom — o konkretnych preferencjach (oprócz targetowania) czy w odpowiednich miejscach, aby pomóc zrealizować nasz cel. Jeśli wybierzmy cel wiadomość i chęć nawiązywania kontaktów, Facebook będzie w pierwszej kolejności starł się wyświetlać naszą reklamę np. w skrzynkach odbiorczych i analogicznie będzie promować reklamę w odpowiedni sposób przy innych celach.

Krok II — Ustawienia kampanii (Zestaw Reklam)

W drugiej części kreatora uzupełnić będziemy dane dotyczące samej kampanii reklamowej. Będą to dane dotyczące określania grupy docelowej, umiejscowienia reklamy oraz budżetu i harmonogramu. Określanie grupy docelowej polega na wybraniu odpowiednich parametrów osób, które mają zobaczyć naszą reklamę. Możemy wybierać spośród kilkuset opcji np. demograficznych, personalnych czy związanych z zainteresowaniami. Określać możemy wiek, płeć, kraj czy zainteresowania tworząc grupę, w której zostanie wyemitowana nasza reklama. Warto zastanowić się jaki typ odbiorców najlepiej zareaguje na reklamę i z największym prawdopodobieństwem skorzysta z naszych usług. Jeśli zależy nam na sprzedaży, warto zawężać grupę, podając wiele parametrów, a jeśli chcemy zwiększyć zasięg marki, warto rozszerzać tę grupę, aby wiele osób z różnych środowisk, o różnych cechach dowiedziało się o naszej firmie. W miejscu tym możemy podać kilka cech, które muszą jednośnie spełnić odbiorcy, kilka cech z których przynajmniej jedną musi posiadać odbiorca lub cechy, których nie może posiadać odbiorca. Przed targetowaniem reklamy warto przeprowadzić badanie rynku lub zastanowić się komu chcemy wyświetlić reklamę.

Kolejnym parametrem do wyboru jest umiejscowienie reklam. Będziemy mogli w tym miejscu zaznaczyć opcję automatyczną lub samodzielnie określić gdzie mają pojawić się nasze reklamy. Do wyboru mamy serwis Facebook i Instagram oraz poszczególne miejsca na FB takie jak messenger, marketplace, prawa kolumna, aktualności, materiały błyskawice itp. Jeśli zależy nam na sprzedaży, warto wybierać takie miejsca jak aktualnosci, prawa kolumna czy marketplace. Gdy chcemy przykuć uwagę, możemy zrobić to w aktualnościach odbiorców - jeśli zależy nam na rozpoczęciu konwersacji to w skrzynce odbiorczej. Wybór Instagrama będzie dobrym posunięciem, aby przedstawić swoje produkty estetyczne np. odzież.

Facebook Ads i reklama na Facebooku — uruchom swoją pierwszą reklamę w 25 minut!

Porada: Jeśli chcemy opublikować reklamę w kilku miejscach, warto dla każdego miejsca stworzyć nową kampanię i nową reklamę. W ten sposób będziemy mogli przygotować kilka reklam w różnym rozmiarze czy ułożeniu tekstu. Dzięki temu nasza reklama nie będzie dostosowana automatycznie do wielu miejsc, a stworzona z myślą o każdym miejscu publikacji. Wyemitowanie jednej reklamy np. w messengerze i na Instagramie będzie powodowało automatyczne jej przycinanie, co nie musi być korzystnym rozwiązaniem.

Ostatnim elementem, który określamy w tej zakładce, jest budżet i harmonogram. W tym miejscu podajemy wszystkie informacje związane z czasem promocji oraz jej finansami. Promocje możemy rozpocząć w konkretnych dniach oraz godzinach. Możemy określić też czy promocja będzie trwała ciągle, czy może aktywowała się o danych porach w konkretne dni. Jest to ciekawe rozwiązanie np. ze względu na zwiększone zdolności do podejmowania decyzji zakupowych rano lub aktywność konkretnych grup odbiorców. Przy finansach możemy określić całkowity budżet reklamy oraz podzielić go na konkretne dni. Do wyboru będziemy mieli także wybór płatności za wyświetlania oraz za kliknięcie w link. Opłata PPC Pay Per Click możliwa jest tylko przy niektórych celach reklamowych oraz po wydaniu min. ok. 50 złotych na promocję.

Krok III — Wgranie i konfiguracja materiału promocyjnego (Reklama)

W ostatniej zakładce do uzupełnienia otrzymujemy pola związane z samym materiałem promocyjnym. W tym miejscu wgrywać będziemy zdjęcia, multimedia czy uzupełniać tekst reklamy. Z pewnością warto przygotować wszystkie multimedia dużo wcześniej, aby komfortowo utworzyć reklamę. Warto korzystać też z podglądu po prawej stronie i stworzyć reklamę w taki sposób, aby była ona estetyczna.