Jednoosobowa działalność gospodarcza - co warto wiedzieć?

Indywidualna przedsiębiorczość stanowi z pewnością wyzwanie dla wszystkich młodych przedsiębiorców. W niezależności istnieje ryzyko taka forma wymaga odwagi. Przedsiębiorcy muszą wykazać się umiejętnością zrozumienia opodatkowania i tworzenia możliwości dla własnych firm na wczesnym etapie. Wielu nie zdaje sobie sprawy, że sporo JDG zawiesi swoją działalność już w drugim roku od założenia.

Jednoosobowa działalność gospodarcza - jak założyć?

Jednoosobowa działalność gospodarcza oferuje idealne rozwiązanie dla osób, które potrzebują wysokiej elastyczności. Wybór ten ma jednak swoje zalety i wady, które utrudniają podjęcie decyzji. Jeśli przychodów biznesowy jest mały i nie przekracza 50% najniższej krajowej miesięcznie to nie musisz zakładać firmy. Działalność nierejestrowana oznacza działalność gospodarczą dla osób fizycznych, które nie są zobowiązane do składania wniosków o działalność rejestrowaną. Natomiast, gdy będziesz zarabiać więcej musisz założyć jednoosobową działalność gospodarczą i dokonać rejestracji firmy.

Rejestracja jest bezpłatna, a formularze można łatwo przesłać on-line. W tym celu należy zapisać się do Centralnego Rejestru Informacji o Działalności Gospodarczej – CEIDG – który jest rejestrem przedsiębiorców działających w Polsce.

Jednoosobowa działalność gospodarcza - co warto wiedzieć? 

Koszty jednoosobowej działalności gospodarczej

Rejestracja działalności gospodarczej osób indywidualnych prowadzona jest przez Centralny Rejestr i Informacja o Działalności Gospodarczej, a ta forma prawna nie ma wymogu kapitałowego. Oznacza to również, że nie ma określonego kosztu rozpoczęcia. Do rejestracji nie jest wymagana minimalna kwota.

Natomiast osoba prowadząca JDG zobowiązana jest do płatności składek ZUS. Przedsiębiorcy mają siedmiodniowy okres na zgłoszenie się do zakładów ubezpieczeń. Potem ZUS płacony jest co miesiąc, obecnie do 20 dnia miesiąca. Przy JDG płaci się również podatek, który jest różne w zależności od wybranej formy opodatkowania. Może to być podatek liniowy, dochodowy czy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Inne koszty wynikają ze specyfiki prowadzenia działalności gospodarczej. Mogą to być opłaty za wynajem biura, księgową, narzędzi czy sprzęt do pracy.