Teksty SEO i Seo Copywriting - Krótki poradnik o tym, jak pisać teksty SEO, aby były skuteczne

Pisanie tekstów seo, które mają zwiększać pozycję naszej strony w wyszukiwarce Google, nie jest proste. Przekonał się o tym z pewnością każdy, kto rozpoczął tworzenie tego tekstu. Często nie wiemy, na jakie elementy zwrócić uwagę, jak powinien być pisany tekst oraz jak zoptymalizować go, aby dawał jak najlepsze efekty pozycjonujące. Stosując się jednak do kilku zasad, będziemy mogli napisać takie teksty samodzielnie bez zlecania ich copywriterom czy agencji lub tworzyć teksty dokładnie takie, na jakich nam zależy. Poniżej prezentujemy krótki poradnik o pisaniu tekstów seo.

Czym są teksty seo?

Teksty seo to teksty zamieszczane na naszej stronie internetowej. Są one przeznaczone dla czytelników i odbiorców, ale przede wszystkim ich celem jest pozycjonowanie witryny. Google od wielu lat promuje strony jakościowe, które zawierają wiele przydatnego contenu. Trend ten jest obecny do dziś i regularnie przybiera na sile. Publikując zatem teksty seo na naszej stronie, informujemy Google, że znajduje się na niej przydatna treść i warto wyświetlać naszą witrynę na wysokich pozycjach w wyszukiwarkę Google. Wyszukiwarka podczas ustalania rankingu wyników wyszywania zwraca jednak uwagę szczególnie na kilka elementów treści i publikuje te strony, które posiadają właśnie takie teksty. Choć nie ma jednoznacznej listy czy oficjalnego poradnika co musi i w jakiej ilości znaleźć się w tekście, specjaliści ustalili z dużym prawdopodobieństwem te elementy, a tekst powinien być zgodny z kilkoma założeniami.

Jak powinniśmy je pisać?

Z pewnością przed rozpoczęciem pisania tekstów seo warto zapoznać się z kilkoma ogólnymi poradami, aby mieć je na uwadze, jeśli rozpoczniemy pisanie tekstów wspomagających pozycjonowanie. Z pewnością teksty te muszą być unikalne oraz nie mogą być kopiowane z innych stron internetu. Google w sposób stanowczy reaguje na takie praktyki i może zakończyć się to nawet nałożeniem filtra oraz obniżeniem pozycji witryny w Google. Teksty muszą być też wysoko jakościowe. Przeminęły już czasy popularnych tekstów “precli”, o których można powiedzieć jedynie, tyle że były na stronie. Obecnie teksty muszą być pisane dla czytelnika oraz nie mogą być w żaden sposób przeoptymalizowane. Google jest w stanie sprawdzać nawet słowa typowe dla danego tematu, więc publikowanie przypadkowych treści z wplecionymi jedynie słowami kluczowymi z pewnością nie będzie dobrym rozwiązaniem. Kolejną podpowiedzią jest publikowanie dłuższych tekstów niż 1-2 tysiące znaków. Są to niezwykle krótkie teksty, które z pewnością nie zwyciężą w starciu z witrynami, które z kolei publikują teksty z 5-6 tysiącami znaków. Im dłuższy tekst, tym lepiej dla pozycjonowania.

Dobór fraz i słów kluczowych

Jedną z najważniejszych kwestii podczas tworzenia tekstów seo jest odpowiednie używanie słów kluczowych. Nie ma jednej i konkretnej tabeli z ilością oraz standardami w tej kwestii. Warto jednak zachować umiar oraz zamieszczać frazy w sposób naturalny, używając jedynie słownictwa typowego dla tematu. Najpopularniejsze słowa kluczowe oraz te niszowe dla danej tematyki możemy sprawdzić np. w planerze fraz w Google Ads czy na serwisach typu keyword tool generator. Po wpisaniu słowa lub tematyki, otrzymany listę słów, których używają użytkownicy aby wyszukać informacji w tej kategorii.

Jeśli pozycjonujemy stronę tradycyjnie, warto wybrać kilka lub jedno słowo główne, pod którym będziemy chcieli uzyskać jak najwięcej odsłon i promować te słowa w tekstach. Warto też dobrać kilka fraz pobocznych np. mniej popularnych dla danej tematyki i również pojedynczo zamieszczać je od czasu do czasu. Jeśli pozycjonujemy witrynę szeroko, możemy stosować nawet kilkadziesiąt czy kilkaset fraz z danej kategorii nie faworyzując żadnej jednej konkretnej. Przy pozycjonowaniu lokalnym sprawdzi się dodawanie fraz lokalnych, czyli słów kluczowych z nazwą miasta w różnych odmianach i wariantach. Według wielu specjalistów nie powinniśmy podawać więcej fraz niż 1-2 na tysiąc znaków.

Teksty SEO i Seo Copywriting - Krótki poradnik o tym, jak pisać teksty SEO, aby były skuteczne

Dane i informacje

Pisząc teksty seo, nie powinniśmy zapominać o konkretnych danych czy informacjach — szczególnie jeśli nasza witryna zajmuje się sprzedażą. Google posiada algorytmy zdolne do wykrywania danych na stronie takich jak wymiary, rozmiary, wagi itp. Według wielu głosów Google promuje takie witryny, a potwierdzać to zdaje się podpowiedź publikowana przez Google w wyszukiwarce. Jest to białe pole zawierające wycinek ze strony internetowej — często z danymi, który znajduje się na pozycji “zero”, nawet nad wynikami płatnymi. Google w ten sposób chce dostarczyć użytkownikowi wiedzy i informacji bez konieczności wchodzenia na poszczególne strony.

Linkowanie wewnętrzne

Ważnym elementem tekstów seo ze względu na pozycjonowanie jest linkowanie wewnętrzne. Jest to umieszczanie linków wewnętrznych, które prowadzą do innych części naszego serwisu. Linki takie mają za zadanie ułatwiać indeksowanie witryny robotom Google oraz przechodzenie ich z jednej strony na drugą. Dobrym pomysłem jest umieszczenie w danym tekście seo linku do kontynuacji tekstu lub następnego i podobnego artykułu, tworząc pewnego rodzaju serię.

Formatowanie tekstu

Ważnym, ale i też często zapominanym elementem seo copywritingu, jest formatowanie tekstu. Przeważnie po jego napisaniu nie zastanawiamy się jak go sformatować, a jedynie publikujemy. Jest to dość spory błąd. Na jakość tekstu wpływają np. pogrubienia słów kluczowych, lista punktowana czy tabele. Jeśli zatem chcemy zoptymalizować swoje teksty seo, warto pogrubiać słowa kluczowe czy prezentować dane właśnie w takiej formie. Wbrew pozorom Google ma zdolność rozpoznawania sformatowanego tekstu, co jest dla wielu osób zaskoczeniem. Bardzo ważnym elementem tekstów seo jest podzielenie ich na akapity i śródtytuły. Z pewnością nie możemy dopuścić do publikacji tekstu, który będzie zlanym blokiem tekstu. W tekście warto zamieszczać też zdjęcia czy multimedia, jako rozwinięcie tematu. Wpłyną one na dłuższe pozostawanie użytkowników na danej stronie, co również w pośredni sposób przyczyni się od lepszych statystyk i wyższego pozycjonowania witryny.