Jak powinien wyglądać projekt sklepu internetowego?

Konkurencja w branży e-commerce jest olbrzymia. W wyścigu o klienta liczy się nie tylko oferta produktowa, ale przede wszystkim sposób jej prezentacji i łatwość, z jaką konsument może sięgnąć po to, czego pragnie. Nie bez znaczenia jest również wygodna obsługa platformy przez pracowników, zajmujących się szeroko pojętą dystrybucją zamówień. Czym zatem powinna charakteryzować się dobra platforma sprzedażowa?

Projekt sklepu internetowego – analiza otoczenia

Warunek ten nie podlega żadnym negocjacjom – jeśli chcemy osiągnąć zamierzone efekty, to projekt sklepu internetowego musi wyjść od analizy otoczenia. Pod tym określeniem kryje się nic innego jak dogłębny i profesjonalny research, obejmujący zarówno poznanie potrzeb i preferencji przyszłych grup docelowych – czyli klientów naszego sklepu, jak i zapoznanie się ze strategiami oraz rozwiązaniami technologicznymi stosowanymi przez konkurencję.

Profesjonalna analiza jest tutaj zatem niezbędna, bo z jednej strony pozwoli ona uniknąć błędów popełnionych przez konkurencję, a z drugiej strony pokaże kierunek, w jakim warto podążać. Tego typu analiza obejmuje również zachowania klientów w sieci, które są wyznacznikiem dla dalszych działań w zakresie UX designu.

Sprawna komunikacja na linii projektant – zamawiający

Przy planowaniu sklepu internetowego niezwykle ważna jest również prawidłowa komunikacja pomiędzy projektantami a zamawiającym. Właściciel przyszłej platformy musi być zadowolony z jej funkcjonowania, również z jej obsługi wewnętrznej. Z tego powodu niezwykle ważne jest, aby dokładnie określił swoje wymagania, co do sposobu zarządzania sprzedażą w sklepie online oraz funkcji dodatkowych, w jakie chce go zaopatrzyć. Wtedy projektant może zaproponować najbardziej wygodne i korzystne rozwiązania eCommerce, które zaspokoją potrzeby zarówno właściciela sklepu, jak i przyszłych klientów.

Jak powinien wyglądać projekt sklepu internetowego?

Intuicyjna obsługa i czytelność

Wyznacznikiem dla czytelności i intuicyjnej obsługi platform sprzedażowych, są wrażenia użytkowników (User Experience). Interfejs sklepu, jak i jego wewnętrzny system zarządzania sprzedażą, powinny być proste i intuicyjne w obsłudze. Sklepy ze złą strukturą ścieżek sprzedażowych nie mają szans na rynku.

Dzisiejszy użytkownik nie lubi komplikacji, chce załatwić wszystko szybko i wygodnie. Natomiast z punktu widzenia obsługi sklepu, sprawnie działający system sprzedaży skraca czas obsługi transakcji, a to z kolei zmniejsza jej koszty.

Makiety koncepcyjne i wizualizacja

Z reguły projekt sklepu internetowego składa się z kilku makiet koncepcyjnych, które pozwalają zleceniodawcom na wizualne zapoznanie się z różnego rodzaju rozwiązaniami. Prezentowane są wtedy zarówno proponowane rozwiązania w warstwie wizualnej e-sklepu, jak i propozycje architektury informacyjnej i struktur sprzedażowych.

Po akceptacji konkretnego projektu sklepu internetowego można przejść do jego realizacji wizualnej. Wtedy do dzieła przystępują graficy, którzy zaprojektują dla platformy szatę graficzną. W kolejnym etapie do pracy wkraczają developerzy, którzy zajmą się najbardziej strukturalną stroną całego przedsięwzięcia.