Personal Branding, czyli słów kilka o budowanie własnej marki w sieci, jako twórca i pracownik na rynku pracy

Budowanie marki to na dzisiejszym rynku niezwykle istotna kwestia. Niezależnie czy budujemy swój brand jako specjalista, osoba znana czy osoba prywatna np. jako pracownik, warto jest postępować zgodnie z kilkoma zasadami i świadomie zwiększać swoją wartość. Wiele osób nigdy nie korzystała z personal brandingu oraz nie zwraca na ten aspekt uwagi — co jest sporym błędem. W tym artykule prezentujemy wszystkie zadania związane z personal brandingiem oraz promowaniem siebie.

Czym jest Personal Branding?

Personal Branding to, innymi słowy, budowanie własnej marki oraz traktowanie siebie jako produkt, który należy wypromować i sprzedać. Choć definicja ta może wydawać się nieco kontrowersyjna, personal branding ogólnie polega na zwiększaniu swojej wartości oraz na promowaniu swojej osoby — tak jak ma to miejsce przy różnego rodzaju produktach czy usługach. Celem tego trendu jest uzyskanie wielu korzyści — zarówno wizerunkowych, jak i finansowych. Obecnie personal branding nie jest szeroko wykorzystywany, choć przynosi wiele korzyści. Najczęściej stosowany jest przez osoby publiczne, polityków czy osoby znane. Personal branding można jednak stosować w każdej dziedzinie i kategorii. Z pewnością najlepiej sprawdzi się on w stosunku do osób na rynku pracy czy twórców, którzy są oceniani personalnie. Dzięki budowaniu własnej marki można wypromować swoją osobę oraz zarabiać większe sumy czy być lepiej postrzeganym od naszych konkurentów.

Personal branding nie jest trudny do wykonania, choć może wymagać od nas poświęcenia i uwagi oraz zaangażowania. Wykonać może go każda osoba, nawet ta, która pracuje w biurze lub korporacji, aby budować swoją własną markę. Pod nazwą personal brandingu kryje się wiele różnych czynności, które będą głównie polegały na reklamowaniu siebie, zwiększaniu swojej wartości oraz wyróżnianiu się na rynku.

Dlaczego powinniśmy świadomie budować markę?

Powodów, dla których powinniśmy świadomie budować swoją, markę jest wiele. Pierwszym nich jest uzyskiwanie wymiernych korzyści finansowych. Jeśli nasza osoba będzie znana i rozpoznawalna oraz dobrze oceniana, będziemy mogli liczyć na lepsze propozycje współpracy, warunki pracy, wynagrodzenie czy większe zainteresowanie. To z kolei przełoży wyższe zarobki i mniejszą siłę jaką będziemy musieli włożyć w pracę. Rozchwytywanie na rynku pozwala też rozwijać naszą karierę oraz szybciej się rozwijać. Personal branding to też przede wszystkim budowanie pozytywnego wizerunku. Jeśli będziemy wykonywali pewne czynności i postępowali zgodnie ze zasadami, nasza osoba będzie odebrana jako profesjonalna, pozytywna i wartościowa. Sam personal branding posiada wiele elementów. Dzięki temu będziemy mogli w dogodny dla siebie sposób zwiększać swoją wartość lub robić to w tych obszarach, które są dla nas najważniejsze.

Personal Branding, czyli słów kilka o budowanie własnej marki w sieci, jako twórca i pracownik na rynku pracy

Reklamuj się

Pierwszym sposobem na budowanie własnej marki jest reklamowanie siebie. Choć może brzmieć to nieco groteskowo, w reklamowaniu swojego brandu ukryty jest duży potencjał. Tak jak w przypadku produktów i usług, tak i w przypadku naszej osoby ważna jest reklama. Jeśli potencjalni klienci nie dowiedzą się o nas, nie będą mogli skorzystać z naszych usług. Im więcej osób dowie się o nas jako o wartościowych programistach, copywriterach czy muzykach, tym więcej osób będzie chciało skorzystać z naszych usług. Popyt na nasze usługi przełoży się z kolei na wyższe ceny, a my będziemy mogli liczyć na lepsze propozycje pracy. Reklamować się możemy na różne sposoby. Pierwszym z nich jest stworzenie portfolio, profili w social mediach, blogu czy na innych platformach, na których będziemy mogli się odpowiednio zaprezentować. Profile takie będziemy mogli również reklamować poprzez marketing szeptany, czyli polecanie usług np. na forach. Swoją markę możemy również promować poprzez artykuły sponsorowane na portalach tematycznych czy przez reklamę w Google i na Facebooku.

Zwiększaj swoją wartość

Drugim krokiem budowania swojej własnej marki jest zwiększenie swojej merytorycznej wartości. Nawet najlepsza reklama posiada swój potencjał, który przeważnie szybko zostanie osiągnięty. Aby zwiększyć swoją wartość jako brandu, warto zatem korzystać ze szkoleń, kursów oraz poszerzać swoje kompetencje. W połączeniu z reklamą, da to bardzo dobre rezultaty. Jeśli regularnie będziemy powiększali swoją wiedzę, będziemy mogli oferować też szerszy zakres usług. Dzięki temu w tym aspekcie pokonamy wielu swoich rywali. Szkolić się możemy zarówno oficjalnie, podnosząc wykształcenie czy uprawnia jak i prywatnie, nabywając kolejne umiejętności. Będąc muzykiem, możemy uczyć się gry na kolejnych instrumentach czy uczyć się być personalnym trenerem. Szeroki wachlarz uprawnień i umiejętności z pewnością będzie korzystny - a już tylko z tego powodu zachęci wiele osób do skorzystania z naszej usługi. Swoją wartość możemy zwiększać także dodatkowymi — związanymi z branżą kursami, certyfikatami itp. Nawet gdy nie przydają się one bezpośrednio do naszej pracy, ich posiadane samo w sobie zwiększa naszą ogólna wartość.

Wyróżnij się i oferuj więcej niż inni

Ostatnim sposobem budowania swojej osobistej marki jest wyróżnienie się na tle innych. Jeśli już reklamujemy się oraz merytorycznie zwiększamy swoją wartość, możemy dodatkowo wyróżniać się na tle innych osób z naszej branży czy konkurentów. Aby stworzyć swój brand, warto zatem oferować więcej aniżeli inne osoby z naszej branży. Dobrym pomysłem jest zwiększenie kompetencji oraz oferowanie dodatkowych usług np. za darmo lub w zamian za opłatę. Darmowe dodatkowe usługi z pewnością podniosą naszą wartość, a możliwość skorzystania z innych usług odpłatnie zachęci do nas osoby szukające kompleksowego rozwiązania. Wyróżniać się na rynku możemy również przed obsługę wysokiej jakości czy zapewnianie usługi na wysokim poziomie.

Porada: Swoją markę budować można niezależnie od branży czy wykonywanego zawodu. Choć najlepiej personal branding sprawdza się, gdy jesteśmy osobami publicznymi lub twórcami i zależy nam na naszej opinii, również będąc typowymi pracownikami, możemy właśnie zwiększać swoją wartość na rynku pracy dzięki powyższym wskazówkom.