Real-time marketing — czym jest Marketing Czasu Rzeczywistego, jakie korzyści daje i jak go wykorzystać?

Real-time marketing to jedna z mniej popularnych form promowania swojej marki. Przeważnie używa się jej jako uzupełnienie dotychczasowych i podstawowych działań marketingowych — i rzeczywiście ma to swoje uzasadnienie. Marketing czasu rzeczywistego można też przeprowadzać jedynie, wtedy gdy wydarzy się coś oryginalnego i niespodziewanego, co często ma miejsce np. co kilka tygodni czy nawet miesięcy. Wykorzystanie jednak takich wydarzeń do promowania naszej marki jest bardzo ciekawym sposobem promocji. W tym tekście przedstawiamy te trendy marketingu i podpowiadamy jak promować się dzięki real-time marketingowi.

Czym jest Real-time

Real-time marketing to, innymi słowy, marketing czasu rzeczywistego. Wykorzystuje on głównie, niespodziewane i szeroko komentowane wydarzenia, które zaistniały w danym momencie - w czasie rzeczywistym. Strategia marketingowa tego typu opiera się o wykorzystanie danego głośnego wydarzenia oraz nawiązywanie do niego w reklamie. Dzięki użyciu spektakularnego na cały świat wydarzenia i oparciu na nim naszej reklamy, wiele osób tylko z tego powodu będzie chciało samodzielnie zobaczyć naszą promocję. Ciekawość oraz chęć dotarcia do aktualnych danych sprawia, że wiele osób zaciekawionych daną głośną sytuacja, sprawdzi również materiały naszej marki, które będą zawierały elementy takiego wydarzenia. Celem real-time marketingu jest też zaangażowanie odbiorców poprzez nawiązanie do niecodziennych wydarzeń. Tę strategię marketingową stosować może każda osoba prywatna, marka czy mała firma. Stworzone materiały tego typu publikować można również w różnych miejscach w sieci oraz działając w różnych branżach i kategoriach. choć nie jest to obowiązkowym elementem w real-time marketingu, najczęściej stosuje się go w kontekście social mediów oraz szerokiego udostępniania. Jeśli jednak posiadamy inne kanały i platformy docierania do klienta, możemy wykorzystać również i je. Celem kampanii real-time marketingowej mogą być różne. Może być to zwiększanie świadomości marki, zwiększenie jej zasięgu czy cele stricte sprzedażowe.

Przykłady real-time marketingu

Najlepszym sposobem obrazującym real-time marketing są przykłady globalnych i wiodących firm na świecie. Ciekawym przykładem RTM jest akcja, w której Skandynawska linia lotnicza poinformował swoich klientów w sieci, iż lot o numerze 666 13 tego w piątek o godzinie trzynastej wykonywany 13-letnim samolotem bezpiecznie się zakończył, a pasażerowie opuszczają lotnisko. Zaistnienie takiej sytuacji z pewnością nie jest częstym zjawiskiem, a dana linia lotnicza z pewnością wykroczyła ten fakt doskonale. Kolejnym świetnym wykorzystaniem ogólnego wydarzenia pochwalić może się pewna firma kosmetyczna. Zareagowała ona na przegraną naszych piłkarzy na Mistrzostwach Świata, publikując grafikę, na której informuje, że to tylko draśnięcie i promując swój krem do golenia oraz niezawodną maszynę.

Real-time marketing — czym jest Marketing Czasu Rzeczywistego, jakie korzyści daje i jak go wykorzystać?

Dlaczego wykorzystywać Real-time marketing?

Real-time marketing to korzystny pod wieloma względami sposób promowania swojej marki oraz przynosząca wiele korzyści strategia marketingowa. Pierwszym plusem tego sposobu reklamy jest fakt oryginalności oraz zaintrygowania odbiorców. Z pewnością reklama nawiązująca do aktualnych ogólnych wydarzeń przyciągnie wiele osób. Będą one chciały przekonać się, o co chodzi w naszym materiale, co on zawiera oraz sprawdzić, czy nie posiada aktualnych informacji na temat tego głośnego wydarzenia. Sam sposób promowania się jest również pozytywnie odbierany. Przyjazny wydźwięk, subtelne — a często ironicznie nawiązanie do danego wydarzenia sprawia, że odbiorcy bardzo chętnie oglądają takie materiały. Kolejnym plusem real-time marketingu jest angażowanie fanów w naszą reklamę. Wiele osób z chęcią będzie komentowało dany post oraz podtrzymywało konwersacje. Jest to najlepszy sposób na zaangażowanie odbiorców oraz przywiązanie ich do naszej marki. Z pewnością długo będą pamiętać dyskusje na temat danego wydarzenia i żartobliwą reklamę. Z pewnością, jeśli będą mieli wybór dwóch produktów w przyszłości, wybiorą naszą markę, kojarząc ją pozytywnie. Bardzo dużym plusem reklamy czasu rzeczywistego jest jej wirusowy charakter. Często ciekawe, żartobliwie czy ironicznie materiały — dodatkowo dotyczące realnych wydarzeń są rozpowszechniane wirusowo np. przekazywane znajomym itd. Dzięki temu będziemy mogli liczyć na darmową dystrybucję reklamy, bez ponoszenia jej kosztów.

Jak stworzyć promocję real-time marketingową?

Jeśli znamy już korzyści i wiemy, na czym polega real-time marketing, możemy stworzyć samodzielnie taką promocję i zrobić to niezależnie od tego, jak dużą markę prowadzimy. Z pewnością pierwszym krokiem jest przygotowanie samego materiału. Powinien być on przemyślany oraz wysokojakościowy. Jeśli nie mamy pewności czy pomysł jest trafiony lub nie mamy możliwość przygotowania jakościowego postu, nie warto tego robić. Pomysł oraz wykonanie muszą być na najwyższym poziomie, gdyż w sieci istnieje wiele spamu i niskojakościowego contentu — a tak może być odebrana nasza reklama. Ważnym elementem RTM jest również czas. Im szybciej opublikujemy taki materiał, tym większa szansa, iż stanie się on jako pierwszy komentowany, polecany oraz zyska dużą popularność. Przeważnie warto taką reklamę stworzyć w ciągu kilku godzin od zaistnienia wydarzenia.

Jeśli mamy już stworzoną reklamę, warto w przemyślany sposób wypuścić ją w świat. To od publikacji będzie zależało czy oraz ile osób dowie się od niej i będzie miało możliwość jej polecenia znajomym. Z pewnością warto zrobić to na wszystkich kanałach marki, jakie prowadzimy. Możemy również zainwestować w początkowej fazie w reklamę i w zamian za opłatę dostarczyć materiał reklamowy osób z naszej grupy docelowej. Pomoże to zdobyć pierwsze polubienia oraz udostępniania, a jeśli reklama jest ciekawa, następne będą już polubienia i share-y organiczne. Ważnym elementem real-time marketingu jest odpowiednie tagowanie treści oraz optymalizacja pod kątem udostępnień. Materiał taki musi być jak najbardziej widoczny, mieć możliwość udostępniania oraz odnajdywania po popularnych tagach.